Volgende session: Foodyard Market 2024

Branding voor de horeca: waarom is het belangrijk?

2 min ■ Blog ■ 3 augustus 2020

Branding voor de horeca: waarom is het belangrijk?

Branding, het ontwikkelen van een merk, wordt voor bedrijven steeds belangrijker, óók in de horeca. Een succesvolle horecaonderneming bestaat vandaag de dag uit meer dan gastvrijheid en goed eten op het bord. Maar wat houdt branding precies in? En waarom is het belangrijk?

Wat is branding?

Branding is een vorm van marketing. Door een merk te creëren rondom een product of bedrijf, wordt meerwaarde voor de onderneming gecreëerd.  Het doel van branding is om uiteindelijk de omzet te bevorderen, maar waar strategieën zoals adverteren vaak gericht zijn op verkoop, is branding een meer indirecte vorm van marketing. Hierbij draait het sterk om het gevoel dat het merk bij klanten oproept en de binding met dit merk. Tegenwoordig zijn consumenten steeds meer op zoek naar ervaringen. Daarom speelt goede branding ook een steeds belangrijkere rol in het al dan niet slagen van je bedrijf.

Wat valt onder branding?

Wie ‘branding’ zegt, zal meteen denken aan zaken zoals logo’s, huisstijlen en advertenties. Maar branding is meer dan dat. Het draait bij branding om het omzetten van de waarden van het bedrijf in een visuele en niet-visuele identiteit die het merk volledig vertegenwoordigt. Branding komt dus overal in terug: hoe je met je gasten communiceert, de invulling van je social media-kanalen, je menukaart, de inrichting van je restaurant en je personeel.

Waarom is branding belangrijk?

Elke horecazaak is op zoek naar aspecten die deze onderneming uniek maken. Wat onderscheidt jouw zaak van de rest? Branding dwingt je om het antwoord op die vraag helder te hebben en dit vervolgens in volle potentie te benutten. Branding zorgt voor duidelijkheid, zowel voor jou als voor jouw gasten. 

Dankzij die duidelijkheid is het ook makkelijker om consistent te worden in je uitingen. Je weet precies welke uitstraling jij voor jouw personeel voor ogen hebt, welke toon je wilt gebruiken in je communicatie en welke stijl de foto’s op social media moeten hebben. Die consistentie heeft als positief gevolg dat je doelgroep een duidelijk beeld heeft van de waarden waar jij als horecaonderneming voor staat en wat ze van jou kunnen verwachten. En omdat mensen nu eenmaal behoefte hebben aan duidelijkheid, zorgt een goede branding er vrijwel altijd voor dat gasten jouw zaak als positiever ervaren.

Wat levert een goede branding op?

Een positieve ervaring van gasten is natuurlijk mooi meegenomen, maar plat gezegd: daar koop je nog niks voor. Wat levert een goede branding concreet op? Gasten zijn al snel bereid om wat meer te betalen in een concept waar alles klopt. Bovendien keren ze naar zo’n horecazaak maar wat graag nog een keertje terug. Een hogere omzet en loyalere gasten zijn in veel gevallen dus een rechtstreeks gevolg van een goede brandstrategie.

Aan de slag met jouw social media strategie? Bekijk hier het stappenplan »

Bron: Linku


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken