Volgende session: Foodyard Market 2024

Dit communiceer je naar gasten voor en tijdens het horecabezoek

3 min ■ Blog ■ 8 juni 2020

Dit communiceer je naar gasten voor en tijdens het horecabezoek

Communicatie naar je gasten is nu belangrijker dan ooit. Om het verblijf voor gasten en medewerkers zo veilig mogelijk te laten verlopen, is het essentieel om niet alleen duidelijk te communiceren voordat de gast naar jouw zaak komt, maar ook tijdens het verblijf. En waren de afgelopen week in jouw horecazaak nog veel tafeltjes onbezet? Ook dan kan goede communicatie hét middel zijn om gasten toch naar jouw zaak te krijgen. We zetten voor je op een rij wat je móet communiceren, wat handig is om te communiceren en hóe je zo goed mogelijk communiceert met je gasten.

Wat communiceer je naar je gast?

Voorafgaand aan het bezoek van restaurant 

  • Voor het daadwerkelijke bezoek is het belangrijk om gasten bewust te maken wanneer ze wel of niet naar jouw zaak kunnen komen. Stel hier de checklist die je afneemt bij ontvangst al ter beschikking, zodat gasten weten wat ze kunnen verwachten. 
  • Laat gasten ook weten of ze moeten reserveren, willen ze gebruik maken van een zitplaats in het restaurant. Een reservering aan de deur volstaat wettelijk gezien ook, maar elk restaurant heeft hiervoor nu z’n eigen regels. Maak dus duidelijk naar je gasten wat jouw beleid hierin is.
  • Een misverstand dat zich bij veel horecazaken afgelopen week voordeed, was de aanname van gasten dat het ontzettend druk zou zijn, waardoor het beter was dat zij nog even zouden wachten met hun horecabezoek. Gevolg was dat er in veel restaurants – ondanks de beperkte tafels – toch nog veel plaatsen beschikbaar waren. Communiceer dit ook duidelijk naar je gasten, bijvoorbeeld via social media. Laat in een post weten voor welke dagen je nog voldoende ruimte hebt voor een reservering en dat je gasten nu juist graag welkom heet in jouw zaak.    
  • Voor het gevoel van veiligheid en zekerheid van gasten voordat ze jouw zaak bezoeken, kun je jouw maatregelen in het restaurant duidelijk te maken via social media en de website. Laat zien hoe je gasten verwelkomt, hoe je ze naar de tafel begeleidt, hoe je serveert, hoe de opzet van het restaurant is, hoe je zorgt voor voldoende spreiding, hoe de routing is in het restaurant, wat belangrijk is bij het bezoeken van de toiletten, etc. 

Tijdens het bezoek van restaurant 

  • Bij ontvangt is het van belang om een controle uit te voeren met vragen als ‘had je klachten in de afgelopen 24 uur?’. Hang deze vragen bij binnenkomst ook op, zodat gasten weten dat er een check komt en welke vragen dan gesteld worden. 
  • Om verwarring en onzekerheid te voorkomen is het van belang om de spelregels is jouw zaak te communiceren bij binnenkomst en op tafel. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: houd 1,5 meter afstand, volg de looproute (bv. bij bezoek aan het toilet), gebruik desinfectie bij binnenkomst en gebruik papieren handdoekjes. 
  • Heb je een specifieke looproute uitgestippeld of is een specifieke in- en uitgang? Geef dat zo duidelijk mogelijk aan bij binnenkomst (laat een medewerker de looproute toelichten) en geef het bijvoorbeeld aan met pijlen op de grond. Geef ook wachtlijnen aan bij bijvoorbeeld het toilet. 

Hoe communiceer je dat naar je gast?

De afspraken die nageleefd moeten worden door gasten om van de horeca gebruik te kunnen maken moeten zichtbaar zijn op de volgende plekken in je zaak:

  • Op het terras;
  • Bij alle ingangen van de horecazaak; 
  • Binnen de horecavestiging;
  • Op de website en social media.  

Hoe laat je dit nu zoveel mogelijk opvallen en zorg je ervoor dat het aansluit bij de branding van jouw zaak? Je kan hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van de tool Canva. Het is een gratis tool waarmee jij jouw uitingen er goed verzorgd en duidelijk laat uitzien op ieder kanaal. Je hoeft geen vormgever te zijn om ermee aan de slag te gaan. Wil je het nog makkelijker? Dan hebben wij voor jouw twee uitingen opgemaakt die je kan gebruiken in jouw zaak en/of online. Zowel een uiting voor de checklist als een uiting voor gedragingen in de zaak. Download uitingen »

Zorg daarbij dat de voorzorgsmaatregelen die je neemt op jouw website en social media direct vindbaar zijn op bijvoorbeeld de homepage. 

Benieuwd hoe je nog meer kan voorbereiden op social distancing in jouw zaak? Lees het artikel met vijf praktische tips over de anderhalvemetermaatschappij »


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community