Volgende session: Foodyard Market 2024

​Millennial marketing voor horecaondernemers

4 min ■ Blog ■ 28 oktober 2019

​Millennial marketing voor horecaondernemers

Millennials zijn de nieuwe generatie horecagasten die vragen om een specifieke benadering. Deze demografische groep (geboren tussen 1980 en 2000) heeft een uitgesproken voorkeur als het gaat om eetgelegenheden. Van alle generaties komen de millennials het vaakst in restaurants: 29 procent van hen eet minstens één keer per week buiten de deur. Hoe speel je als horecaondernemer in op deze groep met spending power?

Het restaurantgedrag en de voorkeuren van de millennial

Millennials hebben duidelijke voorkeuren als het gaat om de keuze voor een horecagelegenheid. Uit het onderzoek ‘Understanding Millennials’ (uitgevoerd door United States Potato Board) komen een aantal interessante feiten naar boven:

  • Millennials hebben de voorkeur voor het eten van 4 kleine maaltijden op ongebruikelijke tijden.
  • Van de millennials ontbijt 20 % minimaal een keer per week buiten de deur.
  • 55 % van de millennials geeft de voorkeur aan lange tafels waar verschillende groepen gasten aan zitten.
  • 68 % vragen eerst naar informatie van hun vrienden voordat ze een restaurantkeuze maken.
  • 40 % van de millennial gasten bestelt iedere keer iets anders van de menukaart bij restaurantbezoek.
  • Millennials prefereren vers en onbewerkt voedsel.
  • 80 % wilt weten waar het voedsel vandaan komt wat ze bestellen.
  • Millennials zien eten als entertainment en zelfexpressie.


10 tips om millennials te bereiken met jouw horecazaak

Bovenstaande feiten geven een inzicht in het gedrag van de millennial. Wanneer je de millennials een beetje kent, is het vrij simpel om er op in te spelen. Zet de juiste communicatie in en zorg voor een passend horecaconcept, dat biedt kansen om jouw horecazaak de place to be te maken voor deze doelgroep. Waar worden millennials nog meer door geprikkeld? We geven tien praktische tips.

1. Eten doe je met je ogen 

Zorg voor eten of drinken dat niet alleen ontzettend lekker, maar ook Instagramwaardig is. Denk bijvoorbeeld aan poke bowls, bubble tea, crazy milkshakes of acai bowls. Stuk voor stuk fotogeniek eten en drinken dat – voordat er een hap of slok van genomen wordt - uitgebreid op de foto wordt gezet. Vervolgens wordt het geplaatst op Instagram met hashtags als #instafood, #yum of #nomnom. Als je geluk hebt, gaat je gerecht viral en is er een nieuwe hype geboren. Je begrijpt: de combinatie van food dat je bijna dwingt tot een ‘double-tap’ en de focus op millennials werkt. 

2. Online is het nieuwe offline

Zorg dat je online bent met jouw zaak. Wees present op social media, onderhoud je website, bied wifi  aan in je restaurant en organiseer online promoties. Het aangaan van online interactie is bovendien essentieel om millennials aan je zaak te binden. Zorg dat (potentiële) gasten op jouw social media kanalen niet alleen terecht kunnen om sfeer te proeven van je zaak, maar dat ze ook je kaart kunnen bekijken, een tafel kunnen reserveren en hun vragen over het menu beantwoord krijgen.

3. Nieuw, nieuwer, nieuwst

Creatieve en innovatieve horecaconcepten werken als een magneet op millennials. Ze houden ervan om nieuwe dingen te proberen. Ga je nu niet direct een nieuw concept beginnen? Het volstaat ook om het nieuwste van de menukaart, zoals een nieuw drankje of dessert, op social media te plaatsen en goed zichtbaar te maken in de zaak.

4. Sfeer en beleving

Het menu is belangrijk, maar de sfeer en beleving zijn nog belangrijker. Millennials begeven zich graag in een omgeving waar ze zich thuis voelen. Zo ontstaan er ook steeds meer ‘third places’ die daarop inspelen. Een plek - naast hun huis of werk - waar ze kunnen socializen. Voorwaarden voor deze plekken zijn dat ze in de buurt, heel toegankelijk en comfortabel zijn. Bovendien moet de zaak hen een welkom gevoel geven en mensen moeten elkaar makkelijk kunnen ontmoeten. Grote gemeenschappelijke tafels zijn hiervoor bij uitstek geschikt: zo kunnen milennials makkelijke contact maken met andere mensen, het geeft het ultieme huiskamergevoel en zorgt voor een gemoedelijke sfeer. 

5. Fotogeniek interieur

Wil je je interieur laten aansluiten bij wat millennials mooi vinden? Werk dan met veel natuurlijke en duurzame materialen en zorg ervoor dat iets in je interieur eruit springt. Millennials verrijken graag hun Instagram feed. Een foto voor een roze tegelwand (Sticky Fingers in Amsterdam) of op een botanische troon (The Streetfood Club in Utrecht) werken hier perfect aan mee.

6. Transparantie

Als er één generatie bewuste keuzes maakt, dan zijn het wel de millenials. Ze willen graag weten waar hun eten vandaan komt en hoe hun eten wordt bereid. Met een open keuken bied je je gasten letterlijk een kijkje in de keuken, een goed teken van openheid en transparantie. Wat verder goed werkt is het aangeven van de herkomst van je producten op de menukaart. Maak je gebruik van biologisch rundvlees van een lokale boer? Laat zo'n detail vooral niet achterwege op de menukaart. 

7. Fastfood wordt fast casual

De grote fastfoodketens zijn passé bij deze doelgroep. Maar ze zijn zeker wel geïnteresseerd in nieuwe vormen van fastfood. Denk aan de hotdog bars, de salad bars en het succes van de Vegan Junkfood Bar.

8. Self made producten

Homemade producten zijn een schot in de roos voor deze generatie - ook daarbij geldt weer een stukje transparantie. Of het nu gaat om zelfgemaakte limonades, bars of taarten: als het homemade is, voelt het voor de milennials een stuk vertrouwder.

9. Maak het persoonlijk

Communiceer op een persoonlijke, warme manier met millennials. Gebruik geen statistieken of harde feiten, maar overweeg eerder om persoonlijke verhalen of anekdotes te gebruiken. En wees tegelijkertijd duidelijk en direct. Heb je millennials in jouw zaak werken? Vraag hen dan gerust om hulp!

10. Size matters!

Het meest kenmerkende voor de millenials is misschien wel de keuzestress die zij continu ervaren. De oplossing? Bied verschillende porties aan. Millennials hebben zo de mogelijkheid om verschillende gerechten te proeven en te combineren en hoeven dus niet te kiezen.

Bronnen: Millennialmarketing, Possector, Traffic-builders en FSIN


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community