Volgende session: Foodyard Market 2024

Praktische tips: aan de slag met maaltijdbezorging

4 min ■ Blog ■ 14 oktober 2020

Praktische tips: aan de slag met maaltijdbezorging

Nu de horeca opnieuw gesloten is, zal de focus weer meer komen te liggen op het afhalen en bezorgen van maaltijden. Of je er nu al eerder mee was gestart of voor het eerst mee gaat beginnen, één ding is zeker: het is een compleet andere tak van sport en er komt behoorlijk wat bij kijken. Wat zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden? Wij zetten een aantal praktische tips voor het bezorgen/afhalen van maaltijden voor je op een rij.

1. De bestelomgeving

Mocht je nog geen online bestelomgeving hebben, dan lijkt het opnemen van bestellingen via e-mail of telefoon misschien de meest toegankelijke oplossing. Hiervoor hoef je geen extra software aan te schaffen en dus ook niet direct extra kosten te maken. Toch kan het voor de efficiëntie van je bezorging en de (online) vindbaarheid van je restaurant wel lonen om te werken met een professionele bestelomgeving. De bekende bezorgtools zijn natuurlijk de grote spelers zoals Thuisbezorgd, maar vlak de onbekendere én goedkopere platforms zoals ChapChap niet uit.

2. Menukeuze

Zeker als je een restaurant runt in het hogere segment, zal niet elk gerecht zich automatisch lenen voor bezorging. Gerechten die snel afkoelen of die een heel delicate opmaak op het bord vereisen, zijn misschien niet de beste keuze. Tegelijkertijd is voor bijna alles een creatieve oplossing te bedenken: misschien leent het gerecht zich juist wél voor bezorging wanneer je het in verschillende compartimenten bezorgt en de assemblage aan de ontvanger overlaat. Kijk dus kritisch naar het menu dat je wilt gaan bezorgen en maak een selectie van je bestaande gerechten óf kies voor alternatieven die beter geschikt zijn voor bezorging. Kun je wat dat betreft wel wat hulp gebruiken? Onze culinair adviseur Jordy Middelbosch stelde alvast een bezorgmenu voor je op. 

3. Bezorgmethoden

De bekendste bezorgmethoden zijn natuurlijk de scooters en (elektrische) fietsen die de hele omgeving doorkruisen om iedereen thuis te voorzien van een bezorgmaaltijd. Maar wanneer je snel wilt starten met maaltijdbezorging, is de kans klein dat je over dit soort scooters of fietsen beschikt. Ook hier geldt weer: creativiteit en flexibiliteit bieden vaak al uitkomst. Zo vertelde Mike Cornelissen, mede-eigenaar van Restaurant Rijnzicht, dat zij voor het bezorgen van hun maaltijden simpelweg alle medewerkers met een rijbewijs inzetten. Zo worden medewerkers dus effectief benut om bij te kunnen dragen aan het bezorgen van maaltijden per auto. Meer learnings van Mike Cornelissen over maaltijdbezorging lees je hier.

4. Promotie

Starten met bezorgen en afhalen is nu een slimme oplossing zijn, maar het is natuurlijk wel zaak dat je klanten hiervan op de hoogte zijn. Het advies: grijp alle middelen aan om dit nieuws over te brengen aan je (potentiële) klanten. Mocht je gebruikmaken van een e-mailbestand voor nieuwsbrieven, stuur dan een extra bericht waarin je meldt dat bezorgen bij jullie nu ook een mogelijkheid is en leg uit hoe klanten hun bestelling kunnen plaatsen. Zoek eventueel de lokale media op om extra aandacht te vestigen op het feit dat jij nu noodgedwongen moet starten met bezorgen. Daarnaast zijn social media natuurlijk perfecte kanalen om veel gasten tegelijkertijd te bereiken. Plaats hier dus ook zeker een aantal berichten over de start van jouw maaltijdbezorging. 

5. Disposables voor maaltijdbezorging

Een belangrijk onderdeel van maaltijdbezorging zijn de verpakkingen. Hoe zorg je dat een gerecht optimaal vervoerd kan worden? En waarmee de warmte van het gerecht goed behouden blijft? In de webshop van Bidfood is een ruim en divers assortiment disposables voor maaltijdbezorging te bestellen. Onthoud: mensen bestellen maaltijden omdat ze op zoek zijn naar een verwenmoment en gemak. Denk hierbij dus ook aan het meeleveren van dingen als bestek. Lever je fingerfood? Geef dan een verfrissingsdoekje mee met de bestelling. Bij bezorgen en afhalen is het ontzorgen en de gastvrijheid net zo belangrijk als in jouw zaak! 

6. Hygiëne

Om de verspreiding van het coronavirus verder te voorkomen, zijn hygiëne-maatregelen nu belangrijker dan ooit. Ook bij het bezorgen van maaltijden. Sowieso geldt in Nederland voor het bezorgen van maaltijden dat zowel koude als warme producten altijd binnen 30 minuten vanaf het vertrek vanaf de productielocatie bij de ontvanger dienen te zijn. Daarnaast is het nu niet onverstandig om aanvullende hygiënemaatregelen te nemen. Voorzorgsmaatregelen die je bijvoorbeeld kunt treffen zijn het vermijden van betaling met contant geld en het afleveren van de maaltijd door deze niet meer aan te geven, maar neer te zetten bij de ontvanger.

7. Check, check dubbelcheck!

Er zit een groot verschil in het bedienen van je gasten in een zaak en het bedienen van gasten met afhaal/bezorg maaltijden. Een van die verschillen is het feedback moment. Die is er in een horecazaak direct, maar met bezorging/afhalen gaat dat wat lastiger. Een belangrijke reden van feedback is bijvoorbeeld dat de bestelde producten niet juist geleverd zijn. Natuurlijk is het een goed idee om een feedback mogelijkheid mee te sturen, maar om te voorkomen dat er überhaupt feedback komt, zijn controles van belang. Zorg ervoor dat er minimaal twee controles plaatsvinden in het proces. De laatste controle zou de bezorger uit kunnen voeren alvorens hij de bestelling meeneemt. Krijg je ook telefonisch bestellingen binnen? Een simpele oplossing om zeker te weten dat er geen miscommunicatie plaatsvindt: herhaal de bestelling aan het einde van het gesprek. 

Ook aan de slag met het bezorgen en afhalen van maaltijden? Bidfood heeft alle benodigde producten voor maaltijdbezorging nu in één overzichtelijke shop geplaatst » 


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community