Zo scoort jouw horecazaak hoog in Google

Zo scoort jouw horecazaak hoog in Google

Geplaatst op 6 januari 2018

Google is nog steeds dé meest gebruikte zoekmachine. Ruim 90 procent van de internetgebruikers zoekt via Google. Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming hoog in de Google-resultaten komt te staan? Wij zetten hier enkele tips voor je op een rijtje, zodat je website aantrekkelijk wordt voor Google én voor bezoekers.

Schrijf voor mensen, niet voor computers

Zorg ervoor dat de teksten op je website duidelijk, bondig en interessant zijn. Gebruik geen zoekwoorden op plekken waar ze niet horen, maar gebruik zoekwoorden op een natuurlijke manier. Richt je op het toevoegen van informatie en persoonlijkheid, in plaats van op een oneindige reeks zoekwoorden. Google geeft je een hogere positie in de zoekmachineresultaten als bezoekers je pagina handig en interessant vinden.

Zorg voor een goede mobiele versie van je website

Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is voor smartphonegebruikers. Google geeft in haar zoekresultaten voorrang aan websites die een speciale mobiele versie hebben. Dat Google hier steeds strenger naar kijkt, blijkt wel uit de ‘mobielvriendelijke test’-tool van de zoekmachinegigant. Hier kun je checken hoe waardevol Google jouw website acht voor mobiele gebruikers.

Google Places

Claim je horecaonderneming bij Google Places. Wanneer een potentiële gast googelt op de zoekterm ‘restaurant Utrecht’, verschijnt bovenin de zoekresultaten een lijst met daarin alle restaurants waarvan Google zeker weet dat ze gevestigd zijn in Utrecht. Deze lijst wordt samengesteld met behulp van Google Places.

Als je restaurant of hotel in Google Places te vinden is, dan wordt deze weergegeven in Google Maps. Zo wordt je onderneming bij lokale zoekopdrachten beter gevonden. Vooral voor restaurants en hotels levert dit een grote toegevoegde waarde op voor lokale zoekopdrachten.

Bovendien heeft Google een nieuwe optie toegevoegd in Google Places. Mensen kunnen een recensie geven, en deze verschijnt in de zoekresultaten. Zo krijgen mensen gelijk een beeld van je onderneming.

Via deze link kun je je bedrijf aanmelden bij Google Places. Belangrijke factoren bij het aanmaken van je listing zijn:

  • Gebruik je officiële bedrijfsnaam voor de titel. Voeg geen keywords of je locatie toe aan de naam van je bedrijf.
  • Zorg dat je alles zo compleet mogelijk invult

Gebruik goede zoekwoorden

Zorg ervoor dat je specifieke, doelgerichte zinnen gebruikt op je website, waarmee (potentiële) gasten je horecazaak kunnen vinden. “Italiaans restaurant”? Te breed. “Italiaans restaurant Den Haag” of “Italiaans restaurant Den Haag centrum”? Beter.

Als je niet zeker weet wat relevante zoekwoorden zijn om goed gevonden te worden, kun je gebruik maken van de gratis zoekwoordenplanner van Google Adwords. Met deze tool kun je zien wat het volume van een bepaald zoekwoord is. Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten waarin bepaalde zoekwoorden voorkomen. Houd hierbij in je achterhoofd dat de zoekwoorden met hoge zoekvolumes vaak veel concurrentie hebben. Probeer daarom specifiek te zijn en kruip in de huid van de ‘zoeker’. Of vraag vrienden of je gasten welke zoekwoorden zij gebruiken om jouw zaak of vergelijkbare zaken te vinden in Google.

Houd je site up-to-date

Zoekmachines houden van regelmatig bijgewerkte websites. Je wilt een hogere positie in de zoekmachineresultaten. Werk je website regelmatig bij met nieuwe inhoud en het resultaat zal zichtbaar zijn. Werk bijvoorbeeld je online menu’s bij, en zorg ervoor dat eventuele acties ook online te zien zijn.

Besteed aandacht aan je social-mediakanalen

Je online aanwezigheid gaat natuurlijk verder dan alleen je website. Zorg ervoor dat je zaak beschikt over social media accounts. Zorg er vervolgens ook voor dat deze regelmatig worden bijgewerkt, en dat er links naar je website op staan. Check daarnaast op je biografie (met informatie over je zaak) volledig is ingevuld.

Hoe je social media inzet om jouw zaak op de kaart te zetten? Dat lees je in de serie over social media.

Deze blogs vind je misschien ook interessant