Volgende session: Foodyard Market 2024

Zo gebruik je de nieuwe Covid-19 functies in Google Mijn Bedrijf

2 min ■ Blog ■ 7 april 2020

Zo gebruik je de nieuwe Covid-19 functies in Google Mijn Bedrijf

Waar normaal gesproken de openingstijden van jouw restaurant en de diensten die je aanbiedt voor de meeste van jouw gasten wel bekend zijn, is dat sinds de uitbraak van het coronavirus compleet veranderd. Hoe laat je aan je gasten weten wat zij op dit moment van jou kunnen verwachten? De nieuwe Covid-19 functies in Google Mijn Bedrijf helpen om dit duidelijker te maken én je zichtbaarheid te vergroten.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Laten we beginnen bij het begin: Google Mijn Bedrijf is de functie in Google waarmee je de gegevens van jouw onderneming op eenvoudige wijze kunt laten zien aan (potentiële) gasten. Het gaat om gegevens zoals je openingstijden, het soort bedrijf dat je bent, je contactgegevens en je locatie die wordt weergegeven in Google Maps. Normaal gesproken richt je dit eenmalig in en wordt deze informatie gebruikt – totdat Google eventueel meldingen krijgt van gebruikers dat deze informatie niet (meer) klopt.

Wat werkt er nu anders?

Op dit moment zitten we alleen in een totaal andere situatie dan normaal. De diensten die je aanbiedt, kunnen nu wekelijks - of soms zelfs dagelijks - veranderen. Het belangrijkste om nu als restaurant te doen, is om in Google duidelijk te maken wat er wel en niet mogelijk is bij jouw zaak. Google heeft daarom de ‘dining options’ aangepast naar de huidige situatie, zodat je onder andere een keuze kunt maken uit ‘afhalen’ en ‘levering’. Waarschijnlijk worden de komende weken nog extra opties toegevoegd, zoals ‘afhalen aan de straat’ en ‘levering zonder contact’. Het updaten van deze opties voor jouw restaurant is één van de belangrijkste factoren om je zichtbaarheid in Google op dit moment te verhogen én waarmee je dus extra bestelling binnen kunt krijgen.

Wat is de Covid-19-update?

Binnen Google Mijn Bedrijf kun je gebruikmaken van posts om dringende mededelingen met je gasten te communiceren. Google raadt bedrijven aan om nu een Covid-19-update te plaatsen. Dit is een nieuw type post dat prominenter wordt weergegeven in je bedrijfsprofiel dan je andere posts. Hierin kun je in feite je gasten wat persoonlijker aanspreken over de huidige situatie binnen jouw onderneming en wat ze op dit moment wel en niet bij jou kunnen verwachten. Deze updates worden relatief snel doorgevoerd, zodat gasten in korte tijd op de hoogte zijn van de huidige status van jouw restaurant.

Bron: Emerce


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community