Volgende session: Foodyard Market 2024

5x offline branding van jouw horecazaak

3 min ■ Blog ■ 24 augustus 2020

5x offline branding van jouw horecazaak

Bouwen aan je merk, dat is kortgezegd waar branding voor staat. Als horecazaak zul je voor je branding al snel voor online mogelijkheden kiezen: je zet jouw zaak als een merk neer door middel van je website en social media. Maar ook offline valt er een hoop te behalen als het om het bouwen aan een merk gaat. Vijf tips voor de offline branding van jouw horecazaak.

1. Huisstijl (menukaart, logo, visitekaartje)

Eén van de eerste dingen waar je aan denkt zodra het over offline branding gaat, is je huisstijl. Wat is het logo van je restaurant? Hoe ziet je menukaart eruit? En hoe is de vormgeving van je visitekaartjes? Belangrijk is om hierin één duidelijke stijl te kiezen, zodat het geen ‘bij elkaar geraapt zooitje’ wordt en herkenbaar is voor je gasten wat je wilt uitstralen. En wanneer je deze huisstijl helemaal op orde hebt, zou je er dan ook voor kunnen kiezen om dit terug te laten komen op bijvoorbeeld je servies. Restaurant Maris Piper is een goed voorbeeld van een zaak die dit perfect heeft doorgevoerd.

2. Interieur

Naast je huisstijl is ook het interieur een belangrijk aspect waarmee je goed kunt bouwen aan de merkwaarde van je onderneming. Net als met de huisstijl geldt ook hiervoor: schep duidelijkheid voor je gasten door een keuze te maken. Industrieel, klassiek, modern of vintage: kies voor één stijl en voeg eventueel een aantal unieke, kenmerkende eyecatchers aan toe. The Streetfood Club in Utrecht heeft dit erg goed gedaan. Hier zijn gasten vaak zó onder de indruk van het kenmerkende interieur, dat ze er massaal foto’s van posten op hun eigen social media-kanalen. Missie geslaagd, zouden wij zeggen.

3. Personeel

Jouw medewerkers zijn het visitekaartje van de zaak. En waar je bij een visitekaartjes goed nadenkt over de inhoud en vormgeving (zie punt 1), zou je dat dus bij (toekomstige) medewerkers ook moeten doen. Hebben de medewerkers een uitstraling die past bij jouw zaak? Communiceren ze met gasten op een manier die klopt bij het totaalplaatje? Houd die combinatie met het grotere geheel altijd in gedachte wanneer je op zoek gaat naar nieuwe medewerkers.

4. Communicatiestijl

De manier waarop je gasten welkom heet, hoe je gasten helpt bij telefonische reserveringen, hoe de bediening uitleg geeft aan tafel: het is allemaal onderdeel van je offline branding en moet passen in het totaalplaatje. Een chic restaurant waar het personeel heel amicaal met de gasten omgaat, zou niet kloppen. Net zoals het niet zou werken als gasten bij de plaatselijke bruine kroeg ineens heel formeel geholpen zouden worden. Zorg er dus voor dat de communicatiestijl van jouw zaak duidelijk is voor het personeel en houd je medewerkers er scherp op om deze communicatiestijl te blijven hanteren.

5. Gasten

Dat je medewerkers het visitekaartje van jouw zaak zijn, was ongetwijfeld duidelijk. Maar dat dit ook voor je gasten geldt, is misschien nog wel een belangrijke eyeopener. Je hebt met jouw horecazaak ongetwijfeld een bepaalde doelgroep voor ogen en om (een groter deel van) die doelgroep aan te trekken, helpt het als in jouw zaak al mensen te vinden zijn die die doelgroep aanspreken. Je kunt hier subtiel op aansturen door hier in de tafelschikking rekening mee te houden: wijs de gasten die het best bij de uitstraling van jouw zaak passen de tafeltjes toe die het meest in het zicht van voorbijgangers liggen.    

In de rubriek Marketing Monday nemen we je maandelijks mee in de meest relevante marketing tips en tools voor de horeca. Lees hier alle artikelen uit deze rubriek »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken