3 min ■ Blog ■ 14 september 2020
Branding, het bouwen aan je merk, is de afgelopen jaren ook in de horeca steeds belangrijker geworden. Een handig hulpmiddel om jouw horecamerk scherp te krijgen, is het opstellen van een brandsheet. Wij helpen je hiermee op weg.
Een logo kan misschien een kleinigheidje lijken, maar is wel degelijk een belangrijk onderdeel van je branding. Grote merken als Nike, Coca-Cola en NS hebben inmiddels niet meer nodig dan een logo om hun volledige merkverhaal te vertellen. Maar ook op kleinere schaal is een logo van groot belang. Een leuk testje is te vinden op de website van Linku. Daar werd onderstaande afbeelding geplaatst met de vraag van welk soort bedrijf je denkt dat dit logo is.
Je zou het misschien niet verwachten, maar dit is het logo van een restaurant. Toch roept het logo bij veel mensen de associatie van een kapperszaak op. Ai. Zorg dus dat een logo altijd de juiste associaties oproept. Dat geldt niet alleen voor het soort bedrijf, maar ook voor de stijl of sfeer die gasten bij jouw zaak kunnen verwachten.
Net als met een logo kan de kleurkeuze ook veel betekenen in de associaties die je wilt oproepen met jouw zaak. Zo passen pasteltinten beter bij een knus koffietentje dan bij een robuust barbecuerestaurant. Om je uitstraling consistent te houden, is het aan te raden om twee hoofdkleuren te kiezen die je vervolgens in al je uitingen gebruikt, zowel online als offline.
Hoe ziet je menukaart eruit? En hoe is de vormgeving van je visitekaartjes? Wil je een stoere, klassieke of moderne uitstraling? Belangrijk is om hierin één duidelijke stijl te kiezen, zodat herkenbaar is voor je gasten wat je wilt uitstralen.
Naast je huisstijl is ook het interieur een belangrijk aspect waarmee je goed kunt bouwen aan de merkwaarde van je onderneming. Net als met de huisstijl geldt ook hiervoor: schep duidelijkheid voor je gasten door een keuze te maken.
De teksten op je website en social media, de manier waarop je gasten welkom heet en hoe je gasten welkom heet bij een telefonische reservering: het is allemaal onderdeel van je communicatie. Denk na welke tone of voice passend is bij jouw zaak. Ga je voor informeel of juist wat formeler? Kies je voor een serieuze toon of mag een kleine knipoog juist niet ontbreken? En wanneer je een passende toon hebt gevonden, is het belangrijk om deze in al je communicatiemiddelen vast te houden. Ook hierin geldt weer dat dat voor duidelijkheid bij je gasten zorgt.
Hebben de medewerkers een uitstraling die past bij jouw zaak? Communiceren ze met gasten op een manier die klopt bij het totaalplaatje? Houd die combinatie met het grotere geheel altijd in gedachte wanneer je op zoek gaat naar nieuwe medewerkers en blijf hier ook bij je huidige medewerkers alert op. Het personeel is immers het visitekaartje van je zaak.
Hoog tijd om te bouwen aan jouw horecamerk. In de download hieronder vind je een brandsheet, waarin je bovengenoemde keuzes kunt invullen. Zo heb je duidelijk op een rij waar jouw merk voor staat. Download de brandsheet hier en ga aan de slag »
Redacteur Foodyard
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken