Volgende session: Foodyard Market 2024

Social stappenplan 2: hoe gebruik je Instagram voor jouw horecazaak?

6 min ■ Blog ■ 8 juli 2020

Social stappenplan 2: hoe gebruik je Instagram voor jouw horecazaak?

In deel één van het Social Stappenplan hebben we de vraag: ‘waarvoor gebruik ik social media’ aangestipt. In dit tweede deel gaan we in op de vraag: ‘hoe zet je Instagram in?’ Let’s go! 

Als we kijken waarvoor je als horecaondernemer social media gebruikt, zijn er twee of drie belangrijke kanalen waarop je jouw focus kan leggen. Namelijk: Instagram, Facebook en wellicht YouTube. Facebook is na What’s App nog steeds het grootste platform, maar Instagram groeit het hardst met in 2020 +710.000 gebruikers ten opzichte van 2019. Daarbij zou je YouTube kunnen inzetten (op één na grootste zoekmachine na Google), maar dat hangt natuurlijk af van welk verhaal jij te delen hebt met jouw volgers. We gaan hieronder verder in op het gebruik van Instagram. Want welke functies zijn er en hoe kan je deze optimaal inzetten? 


Instagram 

Instagram is de sterkst groeiende social medium en kent inmiddels 5,6 miljoen gebruikers. De grootste groep gebruikers valt binnen de leeftijd 15-19 jaar. Ook heeft Instagram veel onderdelen die interessant zijn om te gebruiken als horecaondernemer. Hieronder sommen we er een aantal op. 

Stories 

Als je binnenkomt op de feed van Instagram zie je de eerste foto van de feed in beeld met daarboven een reeks ronde icoontjes. Deze ronde icoontjes zijn de stories van Instagram, ofwel Insta stories of Instagram verhalen. Hier kan je een verhaal (foto, video. live) delen en aankleden met GIFjes, emoticons, polls, hashtags, muziek, locaties en nog veel meer. Dit verhaal blijft 24 uur zichtbaar voor het publiek (volgers en niet volgers). Stories zijn een populair onderdeel van Instagram, misschien wel het belangrijkste onderdeel. Dagelijks hebben ze namelijk meer dan 500 miljoen kijkers. Stories gaan de fotofeed zelfs voorbij in views. Zoals hierboven al verteld: de functies binnen Instagram Stories zijn talloos en er komen geregeld nieuwe bij! Gebruik bijvoorbeeld eens de poll-functie, hiermee stel je een vraag aan je publiek en kom je meer over hen te weten. Ben je getriggerd en wil je weten hoe je dan een story maakt? We leggen het je uit. 

Als je de Instagram app geopend hebt, kan je naar rechts swipen om een story te maken. Onderin vind je een wheel waarmee je een keuze kan maken uit de soort content die je wilt maken. Standaard staat hij op ‘normaal’. Hiermee maak je foto’s en video’s (knop ingedrukt houden). Heb je een foto of video gemaakt of heb je een foto uit je camerarol (bestaande foto’s op je telefoon) geselecteerd? Dan kan je aan de slag met het toevoegen van functies (locatie, poll etc.) Gedaan? Dan klik je op de button rechts onderin ‘verzenden naar’. De bovenste blauwe knop ‘delen’ staat voor het delen onder het publiek (volgers, niet-volgers). Ook kan je een bericht direct sturen naar een select groepje uit  je volgers. Dan selecteer je die specifieke personen. 

Het is aan te raden om stories waarin je getagd bent te delen in jouw eigen stories. Zo ziet jouw publiek dat er reuring is in jouw zaak en laat zien dat je betrokken gasten hebt die enthousiast zijn. Dat doe je als volgt: als iemand jou getagd heeft in een story, dan krijg je hiervan een melding. Deze meldingen vind je terug onder het hartje in de onderste balk. Als je op deze notificatie klikt, dan ga je naar de desbetreffende story. In deze story staat dan: ‘deel in mijn eigen verhaal’. 

Fotofeed

De feed van Instagram ken je vast wel. Dit is de reeks foto’s en video’s die je ziet wanneer je de app opent en doorheen scrollt. De feed is statisch en wordt aangevuld als je weer een nieuwe update plaatst. Je moet het zien als je visitekaartje. Social media wordt vaak geraadpleegd als gasten een horecazaak willen bezoeken. Ze kijken dan naar je feed. Hoe is de uitstraling hiervan? Zijn de foto’s aantrekkelijk en van goede kwaliteit? Krijg je een goed beeld van de zaak? En zie je misschien personeel die het geheel wat persoonlijker maken? Het gaat in de feed dus vooral om het totaalplaatje. 

Direct messaging 

De direct messaging (DM of chat) functie in Instagram is ook erg handig en veelzijdig. Wil je een betrokken publiek creëren, zorg dan dat je deze DM’s goed in de gaten houdt en hier op reageert. Je kan het zien als een soort inbox of chatfunctie. Jouw publiek kan hier bijvoorbeeld vragen aan je stellen over een gerecht of over de menukaart. Je kan hierin spraakberichten plaatsen, maar ook afbeeldingen, videoberichten, stickers en GIFjes én je kan ‘snelle antwoorden’ instellen. Dit is een functie waarbij je makkelijk en snel kan antwoorden op veelgestelde vragen. Hiervoor stel je een sneltoets in (bv. een term als ‘menu’) en die koppel je dan aan een antwoord. Vraagt iemand bijvoorbeeld om het nieuwe menu van deze maand, dan antwoord je ‘menu’ en komt het volledige antwoord in de chat te staan. Bespaard weer thuis! 

Highlights 

Voor de highlights ga je naar jouw profielpagina/feed. Je ziet dan boven de feed een rond icoon staan met een plusje en nieuw. Hier kan je stories (die normaal gesproken na 24 uur verdwijnen) vastzetten. Je kan stories dan bundelen onder een bepaald onderwerp, denk aan ‘menu’. Onder deze highlight plaats je dan de stories die je gemaakt hebt over jouw menukaart. Maar denk bijvoorbeeld ook aan reviews en reposts van gasten. Of als een heel gaaf terras hebt: laat dit zien in de highlights. Je kan ook je personeel voorstellen in de highlights, zodat toekomstige gasten gelijk een thuisgevoel hebben als ze jouw zaak instappen. 

Highlights Starbucks Instagram

Reels

Een tijdje geleden is Instagram met een nieuwe functie gekomen: Instagram Reels. Met Reels kan je een korte video van 15 seconden editen en hier effecten en muziek aan toevoegen. Reels vereist de nodige creativiteit, maar als je de tijd neemt om inspiratie op te doen van andere Reels, heb je het zo onder de knie. 

Om een Reels te maken, open je links boven de camera van Instagram. Vervolgens klik je onderaan op 'Reels'. Nu ben je aangekomen in de Reels omgeving van Instagram. Zoals je ziet bij stap 3 op de afbeelding hieronder, heeft Reels verschillende functies die je kan toepassen. Zo kan je een achtergrond audio kiezen, je kan de snelheid van de video aanpassen, je kan effecten toevoegen en je kan een timer zetten. De grote ronde knop klik je aan als je wil beginnen met filmen. Wil je liever één of meerdere filmpjes van je telefoon kiezen? Dan klik je links onder op het vierkantje. 


Ook voor jouw zaak kan Reels veel voordelen bieden. Met Reels kan je namelijk je bereik op Instagram laten groeien. Reels heeft veel mogelijkheden om viral te gaan vanwege het 'uitgelicht' label en de 'Reel Verkenning Feed'. Het is ook een mooie kans om jouw doelgroep menselijker/persoonlijker te benaderen. Laat bijvoorbeeld eens jouw grappige kant zien (social is fun!) of geef eens een kijkje achter de schermen. Dat kan een key zijn voor het opbouwen van relaties.

Bedrijfsaccount 

Maak van je account altijd een bedrijfsaccount. Dit account maakt het mogelijk om meer statistieken te zien, die belangrijk zijn als je wilt groeien op Instagram. Je ziet hiermee niet alleen de likes en reacties per post, maar je ziet per bericht wat het bereik is en hoeveel profielbezoeken je daarna hebt gehad. Je account zet je eenvoudig om naar een bedrijfsaccount: 

  1. Ga naar je feed via jouw profielfoto rechtsonder in beeld. 
  2. Ga dan naar de rechterbovenhoek (drie streepjes/hamburger). 
  3. Klik op ‘instellingen’.
  4. Ga naar ‘account’.
  5. Onderaan deze pagina in blauwe letters staat: ‘overschakelen naar bedrijfsaccount’. 
  6. Klik hierop en de rest volgt vanzelf.

Wil je ook Facebook voor jouw zaak laten werken? Zo doe je dat!

Bronnen:
Marketingfacts
Fingerspitz 


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken