Volgende session: Foodyard Market 2024

Social stappenplan 3: hoe gebruik je Facebook voor jouw horecazaak?

4 min ■ Blog ■ 14 juli 2020

Social stappenplan 3: hoe gebruik je Facebook voor jouw horecazaak?

Facebook is nog steeds het grootste social media platform met maar liefst 10,4 miljoen gebruikers in Nederland. De grootste groep gebruikers valt binnen de groep 20-39 jaar. Je hebt vast al enige tijd een profiel onder je persoonlijke naam en wellicht heb je ook een zakelijk profiel. Eerder deelden we hoe je Instagram inzet voor jouw zaak. Nu delen we hoe je Facebook kan gebruiken als horecaondernemer. 

Bedrijfspagina 

De eerste en misschien wel belangrijkste tip is om een bedrijfspagina te maken voor jouw zaak. Als je een gewoon account hebt, kan je deze makkelijk omzetten naar een bedrijfspagina. Je kan ook direct een bedrijfspagina aanmaken. Hoe je een bedrijfspagina maakt, legt Facebook op deze pagina uit. Maar waarom is het hebben van een bedrijfspagina nuttig? Het biedt een aantal voordelen ten opzichte van een persoonlijke pagina: 

  • Bij een zakelijke pagina is het aantal fans dat je kan hebben onbeperkt. Bij een persoonlijke pagina ligt de limiet bij 5000. 
  • Een bedrijfspagina heeft een speciaal informatie tabblad waar je kenmerken van jouw bedrijf kwijt kan. 
  • Een pagina kan meerdere beheerders hebben. Je kiest een paar medewerkers uit je team die je een pagina rol toekent binnen Facebook. Het is aan te raden om tenminste twee beheerders te hebben. 
  • Een Facebook gebruiker kan jouw pagina liken, zonder dat je daar toestemming voor hoeft te geven. Wat je bij een vriendschapsverzoek met een persoonlijke pagina wel hebt. 
  • Je kan advertenties maken waarmee je jouw bedrijf promoot. 
  • Facebook maakt statistieken van een bedrijfspagina inzichtelijk. Hiermee kan je zien hoe jouw posts presteren onder gebruikers van jouw pagina.

Houd je gasten op de hoogte 

Hoe bouw je aan een loyale fanbase? Door je fans en publiek mee te nemen in jouw verhaal. Deel geregeld updates, foto’s en video’s waarmee je fans op de hoogte houdt van ontwikkelingen. Updates over je menukaart, over medewerkers, nieuw hoekje in de zaak, leveranciers, nieuwe producten, bereidingen in de keuken… In deze blog vind je meer inspiratie over wat je kan delen in en over jouw zaak. 

Menu delen 

We stipte het net al even aan. Heb je een nieuw menu? Deel deze dan met het Facebook publiek. Dat kan natuurlijk op de nieuwsfeed, maar in Facebook heb je hier ook een speciale functionaliteit voor, namelijk onder het tabje informatie. Het Facebook Helpcentrum neemt je stap voor stap mee in het toevoegen van het menu op jouw pagina

Klantenservice 

Met Facebook Messenger bied je gasten een perfecte klantenservice functionaliteit aan. Je kan hier een welkomstbericht en geautomatiseerde antwoorden instellen, zodat je je gast direct gastvrij kan benaderen. Hoe je dit doet? In een paar stappen heb je het ingesteld: 

  1. Ga naar Instellingen vanuit je Facebook pagina (rechtsboven in de balk).
  2. Ga naar Berichten in de linkerbalk.
  3. Scroll naar beneden en klik op ‘automatische reacties instellen’. 
  4. Vink ‘expresantwoord’ aan. 
  5. Klik in de kolom rechts op ‘bewerken’ en stel een automatisch antwoord in dat past bij jouw bedrijf. 
  6. Extra: je kan het expresantwoord ook personaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het persoonlijk aanspreken van de persoon die je heeft gechat. Dit kan heel eenvoudig. Ga zoals in de vorige stap naar ‘bewerken’ en klik op ‘personalisatie toevoegen’. Hier kan je kiezen uit een aantal opties, bijvoorbeeld: voornaam. Zie het voorbeeld hieronder. 

Community 

Wil jij een stap verder gaan in de interactie met je fans? Maak dan een community aan. Let wel dat er wat voorwaardes zitten aan het succes van een community. Een voorwaarde is bijvoorbeeld dat een community moet gaan over een niche onderwerp. een community over eten en drinken zal bijvoorbeeld niet snel gaan werken (tenzij je de eerste was), een community over koken met groenten daarentegen wel. Een voorbeeld voor het starten van een community kan zijn dat je in de coronatijd bent begonnen met het maken van kookvideo’s. Hoe leuk is het als deze fans met elkaar kunnen communiceren over het maken van jouw gerechten? In de community kunnen ze bijvoorbeeld vragen stellen aan jou of aan elkaar en hun creaties met elkaar delen. Zo bouw je echt aan een loyale fanclub. Hoe maak je een community aan binnen je bedrijfspagina? Ga op de homepage van jouw pagina naar 'community' in de linkerbalk. Scroll naar het blok genaamd 'groepen' en klik op 'groep aanmaken'. 

Events promoten 

Heb je binnenkort een (online) event gepland staan? Dit kan je delen via Facebook met een omslagfoto, de naam van het event, de locatie (met kaart en route), datum en tijd, een korte beschrijving etc. Is het een openbaar event, dan kunnen gebruikers ook vrienden uitnodigen om naar het event te komen. Het voordeel van een event delen via Facebook is het sneeuwbaleffect. Als veel vrienden in een tijdlijn interesse hebben in een event, dan is de kans groot dat hun netwerk dit event ook te zien krijgt. Daarbij is de kans groter dat een post op de Facebook Eventpagina onder meer mensen gedeeld wordt, dan een standaard post op de nieuwsfeed. Ook krijgen deelnemers een reminder voordat het event start. Je maakt een event aan door bovenaan de nieuwsfeed op je eigen pagina te klikken op ‘evenement’. Ook online evenementen kunnen hier aangekondigd worden. Vul alle vlakken in het pop-up scherm toe en publiceer je event.

Aanbiedingen delen  

Heb je een speciale aanbieding waarmee je gasten naar jouw zaak toe wilt halen? Deel deze dan via o.a. Facebook. Zo maak je een Facebook aanbieding aan. Heb je bijvoorbeeld een actie voor ontbijt of lunch? Deel de aanbieding en zet er een vervaldatum bij. Voeg een foto toe en beschrijf of gasten deze aanbieding online of in de zaak kunnen gebruiken. Ook kan je bijvoorbeeld een promotiecode of algemene voorwaarden toevoegen.

Waarvoor gebruik jij Facebook? Laat het ons hieronder in een reactie weten of chat/DM met ons via Facebook of Instagram


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies