3 min ■ Blog ■ 1 mei 2020
Hoe ga je in deze tijd van nieuwe gasten naar vaste gasten? Of eigenlijk: hoe laat je gasten in deze tijd vaker bestellen dan één keer? We geven je een aantal tips.
Waar heeft je gast écht behoefte aan? Juist in deze tijd pakken we weer terug naar basisbehoeften als comfort, plezier en verbinding. Ontzorg je gasten bijvoorbeeld volledig met je menu’s. Biedt extra gemak door een drive-through te realiseren waarbij je de bestelling op de passagiersstoel plaats, geef bestek mee met de bestelling zodat gasten de afwas thuis niet hoeven doen of biedt kant-en-klare maaltijden aan voor de hele week.
Hoe geef jij jouw gasten extra plezier? Laat hen bijvoorbeeld zelf jouw gerecht afmaken in hun eigen keuken aan de hand van online video's. Of biedt ze een pakket aan waarmee ze zelf aan de slag kunnen gaan met het maken van limoncello of kimchi.
Geef gasten de mogelijkheid om iets extra's te doen voor hun naasten. Denk bijvoorbeeld aan een (Moederdag)geschenk als een bos bloemen en een ontbijtje. Een voorbeeld hiervan vind je bij Berghotel Amersfoort. En ook Auberge du Bonheur heeft werk gemaakt van Moederdag met een geschenkbox.
Kom geregeld met een nieuw menu. Zet hierbij klassiekers op de kaart en wissel deze af met gerechten voor gasten die iets extra’s wensen, zoals langoustines. Denk bijvoorbeeld ook aan het aanbieden van een menu waarin je jouw verhaal als chef kwijt kan. Wat typeert jou? Heb je bijvoorbeeld een keer een reis gemaakt door Azië? Bied jouw gasten een aziatische rijsttafel aan waarmee een persoonlijk verhaal vertelt. Voeg hierbij dan en video link toe waarin je jouw avontuur en ervaringen deelt.
Voeg een voucher toe bij het bezorg/afhaalmenu voor bijvoorbeeld korting op de volgende bestelling of roep de gast op om een foto te plaatsen van de maaltijd en deze te plaatsen op Instagram met een hashtag. Jij kiest uit de inzendingen een winnaar van een gratis maaltijd of iets dergelijks. Of je voegt een tell a friend voucher toe aan de maaltijd. Hiermee kan je gast een vriend of familielid oproepen om bij jou te bestellen met korting.
Hoe leuk is het om jouw gasten te verrassen met een gerecht van een gastchef. Zo introduceerde Jaimie van Heije een afhaalmenu met Miljuschka’s beroemde cheesecake als dessert. Het is ook een idee om samen te werken met een chef/wijnhuis/ijssalon/etc. uit de buurt.
Verrassingseffect: zorg dat het je gast aan niets ontbreekt. Laat zien dat je meedenkt en ga een stukje verder. Dat kan door het bijvoegen van bestek of verfrissingsdoekjes, tot het meesturen van linkjes naar YouTube video’s of playlist en een gratis friandise voor bij de koffie na het diner.
Gasten kiezen voor jouw restaurant voor het menu, maar ook omdat ze het je gunnen. Ze willen je steunen in deze lastige tijd. Hoe zorg je voor een grote gunfactor?
De horecabranche komt voor allerlei uitdagingen te staan in deze tijd. We kunnen veel leren van Japan, aangezien social distancing hier al jarenlang in de cultuur zit verweven. Hoe zorgen zij voor gastvrijheid op afstand? Lees er alles over in de blog hospitality op afstand »
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken