Volgende session: Foodyard Market 2024

​5 praktische tips van de Gastvrijheidscoach

3 min ■ Blog ■ 14 april 2020

​5 praktische tips van de Gastvrijheidscoach

Gastvrijheidscoach Patrick Treichl weet als geen ander hoe je de gastvrijheidsbeleving binnen jouw zaak naar een hoger niveau tilt. Ook in deze weken van gedwongen sluiting kun je daar hard mee aan de slag, om zo na de crisis sterker terug te komen dan ooit. In de Bidfood webinar gaf Patrick praktische tips hoe je dat aanpakt.

1. Leid je medewerkers op

Veel van je medewerkers zullen nu helaas gedwongen thuis zitten. Toch hoeft het feit dat jouw zaak dicht zit, niet te betekenen dat jouw medewerkers helemaal niets kunnen doen. Sterker nog: dit is juist de tijd om te investeren in het opleiden van je medewerkers. Er worden – juist nu – veel (gratis) webinars gegeven en E-learning programma’s aangeboden voor de horeca. Geef je collega’s dus vooral gelegenheid om hier gebruik van te maken en ze nu op te leiden tot nóg gastvrijere medewerkers. Stilstand is achteruitgang, dus dit is een mooie manier om nu toch ook naar de toekomst te blijven kijken.

2. Gastvrijheid bij bezorgen en afhalen

Veel ondernemers zijn de afgelopen weken begonnen met het bezorgen van maaltijden. Een echte quick-win hierbij is: maak een klein script voor je medewerkers voor het telefonisch opnemen van de bestellingen. Mensen zijn bij het opnemen van een bestelling geneigd om de bestelling op te nemen en verder niets, maar waar is de rol van gastheren en gastvrouwen gebleven om ook advies te geven aan je gasten? Het is nu weliswaar niet aan tafel en niet face-to-face, maar wat mij betreft kun je aan de telefoon hetzelfde doen. Vraag door naar de behoeften van een gast en speel daar met een passend advies op in. Ik denk dat je direct meer omzet zult genereren.  

3. Zorg voor nazorg

Daarnaast kan ook de nazorg bij het afhalen en bezorgen nog veel verschil maken. Je kunt natuurlijk een bestelling bezorgen, de gast smakelijk eten wensen, weer weggaan en dan gaan wachten tot deze gast opnieuw bij je bestelt. Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om op zondagmiddag een keer een van je medewerkers een paar gasten te laten bellen en te vragen hoe ze jouw bezorgmaaltijd hebben ervaren. Dat is een kleine moeite, maar wel iets waarmee je je weer kan onderscheiden van je concullega’s.

4. Omarm de digitale mogelijkheden

Iedereen is hard aan het nadenken over de mogelijkheden om straks te moeten ondernemen in een anderhalve-meter-maatschappij. Ik geloof heel sterk in het gastcontact, dus echt het mens-tot-mens-contact, maar ik juich het ook enorm toe dat er nu veel digitale oplossingen zijn. Op de Horecava zag ik afgelopen jaar de mogelijkheid om mensen te laten bestellen via hun telefoon door middel van een sticker met een QR-code op tafel. Ik zeg niet dat je dit in heel je zaak moet doen, maar voor sommige plekken op je terras kan het misschien een extra handigheid zijn.

5. Een goed begin is het halve werk

Uiteindelijk staat je medewerker centraal in wat je doet. Je kan nog zo’n mooie zaak hebben, strakke marketingcampagnes hebben opgetuigd, maar uiteindelijk heb je toch echt mensen op de vloer nodig die het verschil kunnen maken. Om dit vanaf het begin goed te laten gaan, zou ik adviseren om nu te investeren in een goed inwerkbeleid. Zorg dat dat de rest van het team ervan op de hoogte is op het moment dat er een nieuwe medewerkers start, maak eventueel gebruik van een buddysysteem en zorg dat er een duidelijke inwerklijst is. Bij die laatste is het belangrijk dat er niet alleen maar gefocust wordt op klusjes, maar ook op gastvrijheidsaspecten. Hoe moet een nieuwe medewerker omgaan met jouw gasten? Hoe moeten jouw gasten worden aangesproken? Leg dit allemaal vast in het inwerkbeleid.

Wil je meer praktische tips? Bekijk de webinar met Gastvrijheidscoach Patrick Treichl via onderstaande video terug: 


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou

Topics in de community