Volgende session: Foodyard Market 2024

Mis ze niet: dit zijn dé horecatrends voor 2021

4 min ■ Blog ■ 30 december 2020

Mis ze niet: dit zijn dé horecatrends voor 2021

Zelden heeft de (horeca)wereld zo’n plotwending gekend als afgelopen jaar. 2020 was een jaar om nooit te vergeten en tegelijkertijd één om heel snel te vergeten. Op naar 2021! Welke horecatrends mag je aankomend jaar niet missen?

1. De opkomst van dark kitchens

Dark kitchens, keukens die zich alleen maar richten op bezorgmaaltijden, waren in Nederland lange tijd niet rendabel. Bart Jan Velthuizen van Kitchen Republic zei hierover in Food Inspiration Magazine: “De vraag is gewoon niet groot genoeg. Je hebt het alleen over de Randstad. In een klein dorpje gaat dit niet werken.” Hoe anders is dat nu. Door de coronacrisis was iedereen aangewezen op bezorg- en afhaalmaaltijden, óók de mensen in kleine dorpjes. De vraag naar bezorgmaaltijden is noodgedwongen explosief gegroeid en dat betekent dat er voor 2021 meer dan ooit kansen liggen voor de dark kitchen.

2. De grens tussen horeca en retail vervaagt

De ontwikkeling dat retail zich steeds meer richting horeca beweegt, kenden we al. Sinds de sluiting van de horeca is de beweging ook andersom zichtbaar geworden. Steeds meer horecaondernemers richten zich nu ook op retail. En dat legt hen geen windeieren! Consumenten willen in deze tijd juist de (lokale) horeca steunen, dus het verkopen van producten kan een mooie bron van extra inkomsten zijn. Denk je erover na om te starten met de verkoop van producten? Lees hier handige tips en voorbeelden.

3. De digitalisering gaat in sneltreinvaart

Veel horecaliefhebbers waren sceptisch over de digitalisering in onze branche. Een gerecht dat door een automatische cooker is bereid, neemt toch de hele charme weg? En bestellen via een bestelzuil is toch hartstikke onpersoonlijk? Nu contactmomenten zo veel mogelijk beperkt moeten worden, blijkt het grootste deel van de gasten toch overstag te gaan. Zo’n bestelzuil blijkt ineens een uitkomst en als een gerecht uit de SmartVide cooker met een persoonlijke boodschap bij je thuis wordt bezorgd, is er nog steeds die kenmerkende charme van de horeca. Mensen raken razendsnel gewend aan nieuwe digitale processen en de verwachting is dat de ontwikkelingen op dat gebied de komende jaren dan ook in sneltreinvaart zullen doordenderen. Je kunt dus maar het beste zo snel mogelijk op deze trein instappen…  

4. Delivery als vast onderdeel van de horeca

Hans Steenbergen was er tijdens de Food Inspiration Days duidelijk over: "Delivery en take-away zijn bijna niet meer optioneel. Je moet hele goede redenen hebben om dit niet te gaan doen." Om het verlies aan omzet tijdens de sluitingen van de horeca enigszins op te vangen, zijn veel ondernemers tijdelijk gestart met het aanbieden van bezorg- of afhaalmaaltijden. Zonde om daar weer mee te stoppen zodra de horeca weer open mag! Met hulp van mise-en-place producten of een slimme cooker, hoeft dit ook geen heel ingewikkelde en tijdrovende business te zijn. Zeker nu de horeca nog een tijdje in onzekerheid verkeert, kan delivery je wat meer zekerheid en vaste basis geven.      

5. Ervaring en service zijn belangrijker dan ooit

Ervaring en service zijn dé kenmerkende waardes van de horeca. Veel mensen hebben het gevoel dat deze waardes in coronatijd naar de achtergrond verdwijnen, maar niets is minder waar. Juist nu is het belangrijk om hierop te blijven focussen. De hamburger die mensen bij jou afhalen, zouden ze in theorie ook zelf kunnen inkopen en bereiden. Maar het kaartje erbij met ‘geniet van je burger’, die kunnen ze moeilijk aan zichzelf schrijven. De horeca zal zich de komende jaren steeds meer ontwikkelen naar een systeem waar diensten worden gekocht, in plaats van puur en alleen de gerechten. Focus die vooral op de service die je verleent. Daarin zit de meerwaarde van horeca, ook in tijdens van corona.

6. Duurzaamheid blijft belangrijk

Al jaren is duurzaamheid een hot topic in de horeca. Dat is door de komst van corona niet veranderd. Sterker nog: we werden ons er in feite alleen maar meer van bewust dat het van het grootste belang is om een beetje zuinig met de aarde om te gaan. Tijdens de lockdown periode waren de luchten ineens strakblauw en voor het eerst in decennia waren de toppen van de Himalaya weer te zien. Voor velen was dit een eyeopener, met als gevolg dat de duurzaamheidstrend die al was ingezet, zich nu versneld voortzet.

In dat kader valt ook de vegan trend niet meer te ontkennen: in het belang van de wereld (én hun gezondheid) besluiten steeds mensen over te stappen op een plantaardig eetpatroon. Zorg dus dat er voor deze gasten ook altijd voldoende opties op je menukaart te vinden zijn.

7. Grotere rol voor lokale producten

Lange tijd was het proces van boer tot bord gericht op efficiëntie: hoe kunnen we de producten zo goedkoop mogelijk op het bord krijgen? Nu wordt het steeds belangrijker dat dit proces vooral effectief gebeurd. Dus hoe zorg ik ervoor dat ik gegarandeerd over de benodigde producten kan beschikken? Gedurende de coronacrisis bleken de meest betrouwbare leveranciers soms ineens niet meer te kunne leveren: internationale handel was op veel vlakken immers vertraagd of überhaupt niet mogelijk. Voor die effectiviteit bleken lokale producten een uitstekende oplossing. Grote kans dat deze trend zich de komende jaren verder voortzet en niet alleen in het kader van duurzaamheid gekozen wordt voor lokale producten, maar óók in het kader van effectiviteit.

Welke horecatrends en ontwikkelingen zie jij om je heen? Deel ze met jouw vakgenoten in onze community »


Rianne van Vulpen
Rianne van Vulpen

Redacteur Foodyard

Meer talks voor jou