Volgende session: Foodyard Market 2024

Serie social: hoe werken advertenties op Facebook?

5 min ■ Blog ■ 2 maart 2016

Serie social: hoe werken advertenties op Facebook?

Facebook is een ontzettend groot en krachtig medium en dat maakt het tot een perfect marketingmiddel voor jouw horecazaak. Wil je bijvoorbeeld een nieuw menu met een relevant publiek delen of ben je nieuw in de stad en wil je dat over de bühne brengen? Facebook is hiervoor een uitkomst. Weet je niet hoe het werkt of heb je er nog niet eerder aan gedacht om Facebook in te zetten voor marketingdoeleinden? Wij geven een aantal redenen en een stappenplan om ermee te beginnen. Go!

Facebook is een perfect marketingmiddel voor een horecazaak

Waarom Facebook advertenties?

Er zijn een aantal redenen waarom het interessant is om gebruik te maken van Facebook advertenties:

  • Facebook heeft een enorm groot (potentieel) bereik. Maar liefst 9,6 miljoen Nederlanders hebben een profiel op Facebook.
  • Wil je een specifieke doelgroep bereiken? Facebook biedt uitgebreide targeting mogelijkheden. De adverteerder kan segmenteren op leeftijd, locatie, leeftijd, geslacht, opleidingsniveau en interesses.
  • Facebook geeft precies weer wat het bereik is van een advertentie. Hoeveel mensen hebben een advertentie gezien, hoeveel hebben erop geklikt? Facebook heeft het antwoord.
  • In tegenstelling tot een old school hardcopy advertentie kan je met Facebook advertenties in contact komen met jouw publiek. En dan niet eenzijdig, maar je kan de interactie aangaan. Facebook gebruikers kunnen reageren, liken en delen. Dit zorgt niet alleen voor meer bereik, maar ook voor een verhoogde betrokkenheid van het publiek.
  • Een advertentie op Facebook is goedkoop. De minimale besteding is één euro en daarvoor bereik je al 1800 tot 4700 personen.
  • Ten slotte helpt Facebook het meeste uit jouw advertentie te halen. Bij het samenstellen van de advertentie (bij bijvoorbeeld een paginapromotie) kies je meerdere afbeeldingen. Facebook test welke afbeelding het meeste bereik oplevert.

Het mag duidelijk zijn dat adverteren op Facebook de moeite waard is. Maar hoe en waar begin je? We leggen hieronder stap voor stap uit hoe je een Facebook advertentie opstelt.

Stap voor stap Facebook advertentie maken


1. Kies een doelstelling. Wat wil je met een advertentie bereiken? Meer likes voor een fanpage, meer likes, reacties en shares op een bericht of toch een gepland event promoten? Er zijn negen verschillende doelstellingen waar je uit kan kiezen.

  • Bericht promoten: genereert likes, reacties en shares voor een bepaald bericht.
  • Pagina promotie: promoot jouw fanpage en creëer een grotere fanbase.
  • Website promotie: stuurt meer mensen naar de website.
  • App installaties: laat mensen jouw app installeren.
  • Betrokkenheid met app: vergroot de betrokkenheid met een app.
  • Lokale bekendheid: bereikt mensen in de buurt van jouw bedrijf.
  • Event bezoek: stimuleert het bezoek aan een evenement.
  • Aanbieding promotie: promoot een actie of aanbieding.
  • Videoweergaven: verhoogt het aantal kijkers van jouw video.


Je zal waarschijnlijk voornamelijk gebruik maken van de eerste twee mogelijkheden. Daarom zullen de volgende stappen een uitwerking zijn van deze doelstellingen.

2. Bepaal jouw doelgroep. Deze stap bestaat uit een aantal onderdelen. Kies zo tactisch mogelijk, aangezien je advertentie alleen aan deze targetgroep getoond wordt.

  • Selecteer de locatie. De eerste optie waar je uit kunt kiezen is: aan wie wil je de advertentie in deze locatie laten zien? Aan iedereen die in deze locatie woont en wiens meest recente locatie in deze locatie bevindt, aan personen die hier wonen, aan personen die onlangs in deze locatie geweest zijn of aan personen wiens meest recente locatie in dit gebied ligt en zelf verder dan tweehonderd kilometer van deze locatie wonen.
  • Kies daarna een land, provincie, stad of postcode. Dan is het ook nog mogelijk om een straal te selecteren waarbinnen personen de advertentie te zien krijgen.

  • De leeftijd en het geslacht kiezen is de volgende stap.

Aan de rechterkant zie je een blok genaamd doelgroepsbepaling. Hierin zie je hoe je jouw doelgroep hebt gedefinieerd. Is het een brede doelgroep of juist een heel specifieke en wellicht daardoor meer relevant? Hoogstwaarschijnlijk is het interessanter om jouw doelgroep zo specifiek mogelijk te maken. Je hebt dan weliswaar minder potentieel bereik, maar zoals gezegd: je bereik is veel relevanter. We gaan verder met de volgende stappen…

  • Bij gedetailleerde doelgroep maak je jouw doelgroep groter. Je kan kiezen uit demografische gegevens, interesses, gedrag en Facebook categorieën. Wil je bijvoorbeeld personen bereiken die een bepaalde opleiding gevolgd hebben? Dan komen deze boven op de bestaande doelgroep. Wil je een groep uitsluiten? Dat kan ook.

  • Selecteer bij connecties een deel van jouw doelgroep die een connectie met je pagina of bedrijf heeft. Denk bijvoorbeeld aan personen die jouw pagina leuk vinden of die hebben gereageerd op een event wat je hebt georganiseerd. Daarbij kan je ook juist deze mensen uitsluiten. Je kan ook kiezen voor geavanceerde combinaties. Deze opties hoef je niet te gebruiken. Gebruik het alleen als je de doelgroep wilt specificeren op deze connecties.

Dan kan je ervoor kiezen om de doelgroep zoals geselecteerd op te slaan. Dit is zeker aan te raden. De volgende keer zal dit veel tijd besparen!

3. Budget en planning.

  • Je kan kiezen voor een budget per dag of een looptijd budget. Een budget per dag is een maximum bedrag dat je per dag aan de advertentie kan besteden. Je kan ook kiezen voor een looptijd budget. Dit budget wordt uitgesmeerd over de gehele looptijd van de advertentie. Bij een looptijd budget kies je een begin en einddatum en het bedrag dat je maximaal wilt besteden. Aan de rechterkant wordt jouw geschatte bereik weergegeven.
  • Heb je jouw budget bepaald? Dan kan je eventueel nog meer specificeren met de geavanceerde opties. Wat wil je precies bereiken met de advertentie? Wil je dat personen reageren (betrokkenheid met bericht), dat de advertentie aan zoveel mogelijk mensen getoond wordt (weergaven) of wil je uniek bereik creëren (personen krijgen de advertentie enkel één keer per dag te zien)? De andere geavanceerde opties laten we buiten beschouwing. Facebook kiest hiervoor de beste opties.

4. Stel je advertentie samen. Deze advertentie is afhankelijk van de gekozen doelstelling.

  • Heb je gekozen om jouw pagina te promoten, dan kies je voor een afbeelding, een diavoorstelling of een video. Gebruik je een foto, zorg er dan voor dat je altijd meerdere afbeeldingen upload. Facebook test in de looptijd van de advertentie welke het beste scoort.
  • Kies bij een pagina promotie voor een pakkende tekst. Wees overtuigend en geef een bericht een goede call to action mee: vertel de doelgroep wat ze moeten doen. Is het de bedoeling dat ze jouw pagina liken? En wat brengt het hen dan? Of moeten ze doorklikken op een link en waarom dan wel? Wees zo duidelijk mogelijk in maximaal twee à drie zinnen.
  • Bij bericht promotie kies je voor het bericht dat je wil promoten. Je ziet hoe het bericht eruit ziet in de kolom rechts. Ook kan je zien hoe het er op de desktop, op mobiele apparaten, op Instagram en in de rechterkolom op computer uitziet. Wil je niet op Instagram promoten dan kan u deze optie verwijderen.

De advertentie is nu klaar om geplaatst te worden. Mocht je nog vragen hebben over het maken van Facebook advertenties, stel ze dan gerust via Twitter (@Foodyard). Succes!

What's next?

Dit is het vijfde artikel in de serie social. Lees ook de andere artikelen:

  1. Welke social media kanalen kan ik inzetten?
  2. Waar voldoet een goede social post aan?
  3. Wat kan ik vertellen op social media?
  4. Hoe krijg ik meer fans op Facebook?
  5. Hoe werken advertenties op Facebook?
  6. Hoeveel tijd kost social media?

Bronnen:

http://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2016-whatsapp-overstijgt-facebook
http://www.frankwatching.com/archive/2014/08/25/ad...


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken