4 min ■ Blog ■ 9 maart 2016
"Ik heb er geen tijd voor". Dit is een veelgehoorde reden voor niet-actieve social media accounts. Zonde! Social media moeten niet gezien worden als last, maar als relevant middel waarmee je kan bouwen aan naamsbekendheid, interactie en betrokkenheid. Hoeveel tijd kost het inzetten van social media nu werkelijk? En hoe maak je zo slim mogelijk gebruik van de tijd?
Hoeveel tijd je in social media zou moeten steken is erg afhankelijk van het doel. Wil je naamsbekendheid genereren, weten waar jouw gasten over praten of je (toekomstige) gasten bij de zaak betrekken? Zorg, voordat je begint, voor een duidelijk doel. Dan kan je specifieke acties inzetten om dat doel te bereiken en weet je precies waar je op moet (bij)sturen.
Is social media een aanvulling op jouw marketingpakket of vervangt social media bepaalde middelen? Kijk eens kritisch naar marketingactiviteiten die je al inzet. Wat kost veel geld of inspanning, maar levert weinig op? Schrap deze activiteiten. Zo maak je tijd voor effectieve middelen die een wezenlijke bijdrage leveren aan het doel.
Wil je effectief actief zijn op social media, dan moet je meer doen dan alleen berichten plaatsen. We brengen een aantal belangrijke social media activiteiten in kaart. Dit brengt inzicht en biedt de mogelijkheid om doeltreffend met de tijd om te gaan.
1. Content maken. Of dit nu vooraf bedachte content is – over bijvoorbeeld jouw nieuwe menukaart – of dat het spontaan bericht is tijdens het draaien van het diner. Je moet er tijd voor maken.
2. Berichten plaatsen. De geproduceerde content moet vervolgens ook gedeeld worden via verschillende kanalen.
3. Monitoren. Wat zijn de reacties op geplaatste updates? En wat wordt er op de verschillende kanalen gezegd over jouw zaak?
4. Interacteren. Niets zo zonde als niet reageren op reacties. Sterker nog: lok reacties uit. Stel bijvoorbeeld een vraag aan jouw fans en volgers. Grijp dit aan om betrokkenheid te creëren.
5. Advertentiebeheer. Advertenties op bijvoorbeeld Facebook werken heel doeltreffend. Waarom je advertenties in zou moeten zetten en hoe je er gebruik van kan maken? Lees er alles over in de serie social: hoe werken advertenties op Facebook.
6. Content plannen. Is dat echt nodig? Jazeker. Als je consequent berichten wilt plaatsen en in wilt kunnen spelen op actualiteiten zoals bijvoorbeeld Valentijnsdag (actualiteiten zorgen vaak ook voor meer bereik), dan is een (globale) planning zeker aan te raden. Wanneer je deze actualiteiten combineert met spontane berichten, dan ben je spekkoper.
7. Analyseren. Welke posts vallen in de smaak en welke totaal niet? Hoe wordt er op jouw berichten geklikt, hoe hoog scoren de berichten op betrokkenheid, wat is de online invloed en zo kunnen er nog veel meer feiten boven tafel gehaald worden met behulp van social media monitoring. Er zijn veel (gratis) tools waarmee je jouw social kanalen kunt analyseren. Dit is noodzakelijk wanneer je een doel gesteld heeft aan jouw social activiteiten, zo kan je namelijk tijdig bijsturen als dat nodig is.
Maar hoeveel tijd ben je nu precies kwijt aan social media gebruik? Dat is lastig uit te drukken in seconden, minuten of uren. Zet alle social media activiteiten van hierboven in voor optimaal gebruik van jouw kanalen. Streef je doel na en pas hier de activiteiten op aan. Probeer social media in het begin een vaste plek in de agenda te geven. Naarmate je langer bezig bent, kan je dit wat meer loslaten en kijken welke activiteiten meer aandacht nodig hebben. Wel kunnen we bovenstaande activiteiten onderverdelen naar frequentie:
Hieronder geven we een aantal tips om in minder tijd meer te kunnen doen:
Dit is het zesde en laatste artikel in de serie social. Lees ook de andere artikelen:
Met deze artikelen hopen we u op weg te hebben geholpen in het social media universum. Mocht u toch nog vragen hebben, dan horen wij dat graag via Twitter, Facebook of Instagram (Direct).
Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.
Account aanmaken