Volgende session: Foodyard Market 2024

Serie social: meer fans op je Facebook fanpage

3 min ■ Blog ■ 24 februari 2016

Serie social: meer fans op je Facebook fanpage

Hoe meer likes op jouw fanpage, hoe groter het (potentiële) bereik van Facebook berichten. We zeggen potentieel bereik, omdat berichten niet automatisch op de tijdlijn verschijnen van al jouw fans. Slechts twaalf tot zeventien procent van jouw fans zien een bericht van jouw hand. Daarna bepaalt de relevantie van het bericht hoe vaak het wordt getoond op andere tijdlijnen. Een grote fanbase heeft dus daadwerkelijk nut, maar besef wel dat een grote fanbase geen doel op zich is. Met dit in het achterhoofd geven we een aantal tips hoe jij jouw fanbase op Facebook kan laten groeien, want dat blijkt soms lastiger dan dat het op het eerste gezicht lijkt. Er zijn veel mogelijkheden om fans aan te trekken, wij delen er vier.

Organische groei

Organische groei, ofwel groei die bereikt wordt door relevante berichten op jouw pagina te plaatsen die interactie creëren (zonder daarvoor te betalen), is het allerbeste. Door goede berichten te plaatsen kan je dit bereiken. Maar wat is een goed bericht? Deze checklist voor een perfecte social media post biedt hulp. Je zal zien dat wanneer je relevant bent en inspeelt op de behoeften van de doelgroep je automatisch een groot bereik zal creëren. Toch kunnen we vaak een beetje hulp gebruiken. Hieronder staan een aantal tips die jouw fanbase een extra boost kunnen geven.

Pagina promotie

Snel een groot aantal fans verzamelen? Het promoten van jouw pagina is hiervoor een goede optie. Facebook biedt de mogelijkheid om een pagina te promoten onder Facebook gebruikers. Vooral in het begin is dit een effectieve manier om bereik te creëren onder een specifieke doelgroep. Dit is erg interessant aangezien de verkregen fans ook echt relevant voor je zijn. Het Facebook Helpcentrum legt in een video uit hoe je een pagina promotie op kunt zetten. Zorg er wel voor dat je binnen de periode dat de promotie loopt een aantal strakke posts (zie checklist) plaatst. Waarom? Nieuwe likers zien vrijwel altijd het eerste bericht van een net gelikete pagina. Als dit bericht niet geliked wordt door de fan, is de kans klein dat het volgende bericht wel op de tijdlijn van diegene verschijnt.

Win actie

Win acties zijn enorm populair onder gebruikers en helpen je aan het bouwen van bekendheid en bereik. Doordat ze reageren of het bericht liken spreidt het bericht zich als een olievlek uit. Kleine moeite, groots effect.

Vraag bijvoorbeeld in een Facebook bericht wat een favoriet gerecht is van de fans. Zet het winnende gerecht met een twist op de kaart en vernoem het gerecht naar de gast. Natuurlijk mag hij of zij het komen proeven (vermeld dit ook in de Facebook post). Dit is natuurlijk maar een voorbeeld, maar wees creatief, houd de focus op de gebruiker en stimuleer interactie.

Let wel op dat er aan win acties voorwaarden zijn verbonden. Zo mag je bijvoorbeeld niet vragen om het bericht te delen op de tijdlijn van de gebruiker. Lees alle promotie voorwaarden van Facebook.

Facebook like button

Plaats een Facebook like button op jouw website, plaats het bovenaan de maandelijkse e-mail naar gasten of toon hem in de bevestigingsmail van een reservering. Bind gasten aan je zaak en zorg ervoor dat ze fan worden. Als (potentiële) gasten de website bezoeken of een reservering bij je gedaan hebben, dan is de kans groot dat ze jouw zaak leuk vinden. Maak daar direct gebruik van!


Wees je bewust dat het hebben van fans niet een einddoel is. Ga de interactie aan, stel vragen en bouw een band op. Fans kopen, wat je ook heel makkelijk kan doen, is niet aan te raden. Je koopt eigenlijk 'lege' fans. Fans die totaal niet geïnteresseerd zijn in jouw boodschap. Weinig kwaliteit, veel kwantiteit. Heb je een groot aantal fans verzameld voor een fanpage? Ga hier dan goed mee om en plaats interessante updates. De vind-ik-niet-leuk knop is snel gevonden.

What's next?

Dit is het vierde artikel in de serie social. Lees ook de andere artikelen:

  1. Welke social media kanalen kan ik inzetten?
  2. Waar voldoet een goede social post aan?
  3. Wat kan ik vertellen op social media?
  4. Hoe krijg ik meer fans op Facebook?
  5. Hoe werken advertenties op Facebook?
  6. Hoeveel tijd kost social media?

Bronnen:

http://www.adweek.com/socialtimes/facebook-page-17/377172?red=af
http://www.marketingfacts.nl/berichten/facebook-marketing-blog-deel-2
http://faceonline.nl/tips/duidelijkheid-over-winac...


Vivian Bruinsma
Vivian Bruinsma
Foodyard redactie

Meer talks voor jou

Topics in de community

Gerelateerde academies

Word lid van de community

Connect met like-minded mensen, krijg antwoord op vragen en deel jouw ervaringen. Neem snel een kijkje en join the tribe.

Account aanmaken